De tendinitus achillis is een hardnekkige pijnlijke ontsteking die zoals men dat noemt een niet-achilles-tendonitis-largebacteriële ontsteking is. Hardlopers hebben er meeste last van. 16% Van de hardloopblessures is een achillespeesontsteking. De pijn kan ook worden veroorzaakt door een beschadigde pees. Dan is het een tendinose. Net zo pijnlijk als de ontsteking aan de achillespees. Nog een vervelende blessure die aan de achillespees kan voorkomen is een (gedeeltelijke) afscheuring van de pees. Dan kan er ook nog sprake zijn van een bursitis. Dit is een ontsteking van de slijmbeurs gelegen tegen de pees aan. De ontsteking bevindt zich net boven de hak en een genezing gaat erg langzaam. Pezen zijn niet zo goed doorbloed als spieren, dus afvalstoffen worden minder snel afgevoerd.

Oorzaken achillespeesontsteking

Een achillespeesontsteking kan verschillende oorzaken hebben. Toch is een overbelastingsblessure meestal de oorzaak. Tel hierbij een paar schoenen op met slechte demping en pasvorm en een achillespeesontsteking ligt op de loer. Doorgezakte voeten en platvoeten dragen ook bij aan het ontstaan van een achillespeesblessure. Het gebruik van goede steunzolen zal, vooral bij platvoeten en voeten die zijn doorgezakt, een hoop leed kunnen voorkomen.
Een aantal oorzaken die blessures aan de achillespees in de hand werken kunnen ook zijn;

  • Overpronatie (de voet zwikt naar binnen)
  • Beenlengteverschil
  • Slijtage van gewrichten door het ouder worden
  • Overgewicht
  • Enkels zijn instabiel
  • Ongetraind, harde ondergrond en/of verkeerd schoeisel
  • Plotselinge verandering van belasting

Overpronatie

Wanneer de voeten een overpronatie laten zien is dit simpel op te lossen door een paar goede schoenen aan te schaffen. Een professionele steunzool van Footactive.nl, zal de juiste ondersteuning bieden en een achillespeesontsteking doen voorkomen of laten afnemen. Bij een achillespees die ontstoken is, duurt het lang voordat de zaak helemaal is genezen. De inlegzooltjes zijn speciaal gemaakt om tijdens de dag de voeten te ondersteunen. Lichte afwijkingen van de voeten ontaarden zo niet in vervelende blessures.

Plotselinge verandering belasting

Het verkeerd opbouwen van belasting tijdens hardlopen kan nog wel eens de oorzaak zijn van deze vervelende blessure. Wanneer je graag een marathon wilt lopen en je hebt nog nooit boven de 15 kilometer getraind, dan is het onverstandig om meteen 20 of 25 kilometer te gaan lopen. Bouw dit langzaam op zodat je voeten en met name de achillespezen hieraan kunnen wennen.

Overgewicht

Bij een fors overgewicht worden je spieren en pezen extra belast. Wanneer je een paar kilo gaat afvallen zul je merken dat het lopen veel gemakkelijker en soepeler gaat. Overgewicht heb je niet altijd in de hand maar ook niet van de ene op de andere dag. Het sluipt er langzaam in. De belasting gaat steeds meer op je benen drukken en met name de achillespees heeft dan veel te verduren. Mocht je toch nog wat te zwaar zijn probeer dan eens een paar goede inlegzooltje van Footactive.nl. Je zult zien dat deze veel verlichting en demping geven tijdens het lopen.